Friday, April 14, 2017

Toidufännide paradiis - Jaapan

Kui eelmisest postitusest tundus, et Jaapani köök muud peale sushi ei sisalda, saan siin vastupidist tõestada. Öeldakse suisa, et kui kuu aega Jaapanis väljas süüa, võid iga kord erineva toidu võtta – nii mitmekesine on sealne toidulaud!
Lisaks toidu suurepärasele maitsele, on palju rõhku pandud ka selle serveerimisele, et kõik ilus ja läbimõeldud oleks. Paljudel restoranidel on vaateakendel plastikust toidud, mis üllatavalt tõetruud välja näevad. Nii oli meiesugustel turistidel hea jaapani keelt tundmata omale meelepärane eine tellida.

Nagu eelmises postituses kirjutasin, võtsime Tokyos ka sushikoolituse, sellest siis siin täpsemalt. Restoran, kus koolitus korraldati, oli täiega äge Jaapani koobas! Sisenedes pidime jalatsid ära võtma ning need väiksesse kapikesse panema. Uste kohal rippusid kardinad, vetsus käimiseks olid spetsiaalsed wc-s käimise kotad.

Jalatsikapid restoranis
Koolitus toimus armsas Jaapani stiilis ruumis, madalate laudade taga. Kõik said selga sushimeistri kimonod ja käärisime käised üles! Riisi me ise ei teinud (kuigi see on sushi valmistamisel kõige olulisem), küll aga õppisime ühe koostisosaga makisid rullima ja nigirisid vorpima. Sushimeister näitas, kuidas fileerida värsket kala ja tegi sellest igaühele nigiri.

Oli vahva nokitsemine ja tulemus oli ülimaitsev. Saime uhked tunnistused ja sushi-pulgakommid.

Koolituse isuäratav tulemus

Sushimeistrid koos
Sushit sõime põhiliselt sushirongides, kus sai liikuvalt lindilt taldrikukaupa meelepärast sushit endale haarata. Nii oli kõige odavam ja sai maitsta huvitavaid sushisid menüüst tellimata (sest menüüdest me nagunii midagi aru ei saanud). Proovisime sushit põnevate kalade, molluskite ja kapsastega.

Molluskid sushirongis
Meie viimane sushirongi külastus oli eriti huvitav. Igal külastajal oli oma ekraan, kust sai meelepärast sushit tellida, mis seejärel kiirrongiga sinuni saadeti. Nii ägeeeee! Ossu maitses seal koguni juustuburgeri sushit ning ma lasin endale sushi-sõõriku teha (sõõrikukujulisel riisil erinevad värvilised toored kalad). Mmmmm :P

Sushisõõrik!!! Selliselt ekraanilt sai sushit tellida ^^

Kuldmuna alla kugistatud sushi kogusest väike ettekujutus ^^
Tokyo ja Kyoto turgudel kasutasime näksimise võimalust ning proovisime huvitavaid Jaapani snäkke: Jaapani omlett, kammkarbi ja angerja yakitori’d, sidruni-pipra kalmaar...

Vasakpoolne kammkarbiga ja parempoolne angerjaga

Jaapani omlett

Sidruni-pipra kaheksajala näks

Rongis mekkisime traditsioonilist Jaapani lõunasööki bento’t, mis on riisi, erinevate köögiviljade ja liha/kala segu Kõik on kenasti karpi sätitud ning tegemist on väga toitainerikka ning kõhtu täitva einega.

Eelnevas postituses mainisin, et Osaka on toiduparadiis. Õhtuse paaritunnise külastuskäiguga õnnestus meil saada päris mitu toiduelamust. Leidsime täiesti juhuslikult traditsioonilist Osaka toitu pakkuva restorani, kust ostsime kaasa okonomiyaki (Jaapani stiilis kapsapannkoogi) ja takoyaki (fritüüritud kaheksajala-pallid). Ei näe pildi pealt küll väga ilus välja see kraam, aga maitses niiiiiiiiii hästi!

Magustoiduks võtsime ühest putkast taiyaki – kalakujulise pannkoogi oapasta täidisega. Viis keele alla!

Koduteel avastasime rongijaama supermarketist sushiparadiisi – lademetes valmistehtud sushit! Nägi nii hea välja (mitte nagu Selveri või Maxima kuivanud kraam) ja me hullusime – ladusime terve korvi sushit ja vetikasalatit täis! Kodus mugistama hakates avastasime, et poesushi võib olla imemaitsev – supermarketi sushi täiesti keskmise restorani kvaliteediga, uskumatu :D #ainultjaapanis

Kyotos põikasime läbi traditsioonilisest teemajast. Jaapanlased armastavad oma rohelist teed. Tasuta tee käib iga restoranikülastuse juurde (isegi sushirongis). Teemajades serveeritakse teed alati koos Jaapani stiilis maiustusega – saab valida kas kõva küpsisemoodi maiuse või pehme minikoogi vahel. Iga teesorti serveeritakse erinevalt. Ossu tellis sencha, mis maitses väga mõrult, aga millel oli väga huvitav serveerimisprotseduur: kõigepealt tuli valada kuum vesi tassi, seejärel kallata see ümber teise tassi (iga ümbervalamisega jahtub vesi 20 kraadi), siis teekannu, seejärel oodata 50 sekundit ja valada tassi.  Minu matcha-teega sellist tseremooniat ei olnud – tee oli varem ära vahustatud ja ta toodi koos pehme maiusega lauda.

Jaapani maiustused on hoopis midagi muud, millega me eurooplased harjunud oleme. Nende tekstuur, maitse ja suhkrusisaldus on täiesti teistsugused. Magustoitude valmistamisel on palju kasutatud rohelise tee pulbrit matcha, magusat punase oa pastat, tarretist ja isegi riisi. Alguses tundusid need maiused mulle kummalised, aga harjusin ruttu ära ning õppisin neid nautima.

anmitsu (tarretis, oapasta, mochi riisipallid, puuviljad, vahukoor või jäätis, keedetud magusad herned)

Sakuramochi (roosa riisipall marineeritud magusa kirsipuu lehega)

matchamochi (rohelise tee maitseline oapasta täidisega riisikook)

Matcha-maitseline vahvel

Rohelise tee jäätis

Mont Blanc (püreestatud kastanid segatud rohelise tee või maasikamaitselise pulbriga, magusa kreemi ja biskviidi peal)

Mul hakkas ainuüksi sellest toidust kirjutades kõht korisema, loodan et teil ka :D Jaapan ootab avastamist, kallid lennupiletid on kõike seda head toitu väärt J
Itadakimas!

Soba-nuudli eine

Ramen

Unagi don ehk angerjaroog riisi, vetikate, magusa kastme ja riivitud Jaapani omletiga